Link naar artikel LC: Van koudmerken naar pootband: 'Met een goede koe-herkenning is de kans op een foutje veel geringer'
Boeren hebben er om meerdere redenen baat bij om koeien snel te herkennen. Voor dat doel ontwikkelde Thijs Riem Vis (29) uit Gorredijk een nieuw product: de pootband.
Lees meer over
Zijn vader was meubelmaker, raakte werkloos maar ging niet bij de pakken neerzitten. Voor een melkveehouder tussen Jubbega en Gorredijk bouwde hij een nieuwe ligboxstal en zodoende maakte ook de jonge Thijs Riem Vis kennis met de boerenwereld. Een kennismaking die veel enthousiasme losmaakte. Riem Vis wilde boer worden. Hij ging naar landbouwscholen en werkte bij boeren in Noorwegen en Canada. Gedurende die periode ontstond een nieuwe ambitie: eraan bijdragen dat boeren tot een betere bedrijfsvoering komen.
Samen met enkele partners resulteerde dit in 2016 in de oprichting van De Streekboer, een platform voor boeren om hun producten rechtstreeks aan de burger te kunnen verkopen. Na drie jaar stapte hij uit het bedrijf vanwege een verschil van inzicht over de strategie. Zijn partners wilden samenwerkingsverbanden aangaan, Riem Vis zag meer heil in een optimalisatie van de eigen werkwijze.
ADVERTENTIE
Pootband
Hij zette een eigen adviesbureau op en ging als boerenarbeider aan de slag bij Teije de Boer in Hoornsterzwaag. Toen er een keer tijdens het melken problemen waren over de identiteit van een koe, vroeg hij zich af waarom koeien eigenlijk geen pootband dragen met een duidelijk nummer. Bij het melken zijn immers vooral poten goed zichtbaar.
Boeren hebben om meerdere redenen baat bij een goede dierherkenning. Bijvoorbeeld als een responder om de hals van een koe defect is en ze niet gemolken kan worden. Of als een boer de koe vanwege een dreigende uierontsteking of andere gezondheidsproblemen wat vaker wil observeren. Of om te voorkomen dat de melk van een koe met een antibioticakuur in de melktank belandt. ,,En ook bij bezoek van een veearts of een inseminator communiceert het een stuk efficiënter of direct duidelijk is om welke koe het gaat”, verklaart Riem Vis.
Koudmerken
Voorheen voorzagen sommige boeren koeien via koudmerken van een nummer op het achterbil. Dat is echter niet meer toegestaan. Riem Vis ontdekte dat er al wel pootbanden waren, maar dat aangekoekte mest voor problemen zorgt. Een voorwaarde voor een succesvol product is dus een blijvende zichtbaarheid van de nummers.
Samen met zeil- en luchtkussenmaker Sidijk in Heerenveen werkte hij ongeveer een jaar aan de productontwikkeling. Het is een pootband geworden met een gesp en met vezels die ook in autogordels zitten en die afgewerkt zijn met een harde plastic coating. Dat zorgt ervoor dat er geen mest aan blijft kleven. Eenmaal opgedroogd brokkelt de mest er vanzelf af.
140.000 koeien
Sinds een half jaar is Riem Vis nu op de markt met zijn vinding. Naast nummers, heeft de jonge Friese ondernemer ook gekleurde banden in de handel en pootbanden met een tekst zoals: droge koe, drie speen en mastitus behandeling. De banden variëren in prijs van 4,25 tot 6 euro.
Momenteel lopen er zo’n duizend koeien met zijn pootbanden die een gemiddeld koeienleven mee kunnen. In Nederland mikt hij op 140.000 koeien. ,,Dat is 10 procent van de melkveestapel. Dat moet lukken. Onderwijl gaan we ook de grens over. Die markt is uiteraard nog vele malen groter.”
'Met een goede koe-herkenning is de kans op een foutje veel geringer'
Tot slot benadrukt Riem Vis nog een groot voordeel van de pootband, één die goed aansluit bij zijn ambitie om boeren te helpen bij een betere bedrijfsvoering. ,,Een boer kan met een gerust hart een keer vrij nemen en het werk overlaten aan een werknemer. Met een goede koe-herkenning is de kans op een foutje veel geringer. Een boer kan zodoende iets meer afstand nemen tot zijn bedrijf om na te denken over zijn strategie.”